Wat wordt er nu bedoeld met ‘een doelgroep’ en wat heb JIJ daar aan?
Eigenlijk is het heel simpel: je doelt op een bepaalde groep klanten.
Er zijn verschillende klantengroepen oftewel doelgroepen waar jij je op kunt richten.
Zo is een klant met een jongere leeftijd een klant met andere wensen en verwachtingen dan een klant met een oudere leeftijd en wil een mannelijke klant op een andere manier benadert worden dan een vrouwelijke klant.
Ben jij bewust bezig met de doelgroep die jij wilt bedienen? Denk daar maar eens over na. Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt wat jij het leukste vind in je vak en voor welke doelgroep dit een uitkomst kan zijn, dan ben je al een heel eind om je bewust te gaan RICHTEN op die klantengroep.
Het wordt dan bijvoorbeeld makkelijker om te bepalen waarin jij investeert om jouw doelgroep optimaal te kunnen bedienen. En, ook de inhoud van je nieuwsbrieven, social media posts, je sitecontent (wat zet je erop en past dat bij die klantengroep?) is dan makkelijker te bepalen.
Vaak hoor ik ‘iedereen is welkom bij mij in de salon’. Dat is te begrijpen wanneer je net start met je schoonheidsinstituut, maar je kunt onmogelijk ALLES in huis hebben om AL die DOELGROEPEN tevreden te stellen. Dat zorgt er namelijk voor dat je van alles wat in huis hebt om al die verschillende mensen en wensen in te vullen. De vraag is of je investeringen op deze manier rendabel zijn?
Doelgroep bepaling is een belangrijk marketing aspect voor het slagen van jouw bedrijf. Dat is ook de reden dat ik altijd een bevolkingsonderzoek doe wanneer ik een instituut of salon coach. Op deze manier weet jij welke doelgroep er in je omgeving het grootst is. Dit geeft richting waar jij je dan het beste op kunt richten en op welke manier, daar denk ik natuurlijk in voor je mee.
Wanneer je nog gaat starten heb ik de volgende tips:
Dit zijn een paar kleine tips om je een handvat te geven. Wanneer ik je coach zal ik met je meedenken om richtlijnen te geven. Bovendien kijk ik naar jouw omgeving en naar de concullega’s. Wat bieden zij? Hoe kun jij je onderscheiden van hen?
Ik ben ervan overtuigd dat je aan de hand van deze tips BEWUSTER gaat nadenken over jouw doelgroep(en) en dat dit je al richting geeft.
Wil je hulp hierbij en bij de vele andere facetten van je bedrijf, mail mij dan en kijk eens op de site:
Hartelijke groet van Marja Wiersema.
info@uwcarecoach.nl Ga terug naar Care Coaching Kennis