Zoek binnen Care Cosmetics

Reclamespot gebruiken?

Wat doet nu eigenlijk een reclamespot?

Een reclamespot of een advertentie op social media kanalen is vaak kort omdat elke minuut en het tijdsblok waarin ze uitgezonden worden, betaald moet worden. Wanneer zo’n spot op de drukste momenten wordt uitgezonden betaal je de hoofdprijs. In de korte tijd die reclamemakers hebben om via zo’n korte boodschap zoveel mogelijk mensen te bereiken EN ze tot actie over te halen is de grootste uitdaging voor de marketeers die het (in opdracht van een bedrijf) moeten maken.

Als je goed naar de verschillende reclamespots kijkt, kun je via de sfeer die ze hebben gemaakt (via beeld en muziek en/of slogans) meteen zien op welke doelgroep ze zich richten. De bedoeling is namelijk dat ze via de sfeer van zo’n korte boodschap direct de aandacht vangen van de doelgroep die ze voor ogen hebben en deze meetrekken in die sfeer om de boodschap die ze willen overbrengen ook echt bij die doelgroep BINNEN te krijgen. Het moet een breinpositie worden zoals ze dat noemen in de reclamesector. Vaak herhalen helpt daar ook bij.

Wanneer je hier bewust op gaat letten kun je heel veel over marketing en het BEREIKEN van de juiste doelgroep leren.

Fenomenaal en tegelijkertijd eng vind ik het hoe dit wordt toegepast op jonge mensen. Er is zelfs jeugd die de reclamejingles verzamelen en het leuk vinden om de op hun gerichte jingles mee te zingen. Reclamemakers klappen dan in hun handen want nu is het een echte breinpositie geworden. Het betreffende product kan niet meer vergeten worden en geeft een BELEVING aan de luisteraars die geïnteresseerd zijn doordat ze er zichzelf in herkennen en er zich dus mee identificeren. Grote kans dat die mensen het betreffende product dan ook willen ‘hebben’ of dat ouders worden bestookt door hun kinderen om maar vooral boodschappen te doen bij die of die supermarkt want dan krijgen die kinderen iets leuks……

Je leert hiervan dat een BELEVING, SFEER, MUZIEK, JE HELE ENTOURAGE allemaal onderdeel uitmaken van het geven van een beleving aan de doelgroep die bij jou binnen komt of die jij binnen wilt hebben.

Herkent iemand zich hier niet in, dan is het niet jouw klant!

Krijg je dus klanten binnen die je eigenlijk niet zoekt, check dan eens de beleving en alle facetten die die beleving creëert en hoe je dit kunt aanpassen om WEL de juiste doelgroep binnen te krijgen.

Dit is marketing. Marketing is een samenvoeging van 2 woorden: market en getting of anders gezegd: hoe selecteer en bereik ik mijn klant uit de gehele markt.

Alle facetten van je bedrijf bepalen de sfeer en daarmee welke klant jij aantrekt.

Wil je hulp om daar eens naar te laten kijken, dan help ik jou graag!

Marja Wiersema,

www.uwcarecoach.nl

Care Coaching Ga terug naar Care Coaching Kennis