Als het goed is ben jij als schoonheidsspecialist volledig op de hoogte van alles wat je merk biedt. Je moet tenslotte weten welke behandeling en welke producten geschikt zijn voor een bepaald huidtype met een bepaalde huidconditie. Je weet welke werkstoffen in die producten verwerkt zijn en hoe ze op de huid werken. Wanneer je tegen een klant zegt: ‘Uw huid heeft hydratatie nodig en deze behandeling of dit product bevat hyaluronzuur wat uw huid perfect hydrateert’ dan heb je misschien gelijk en vertel je de klant iets wat waar is. Maar, de klant snapt hier niets van en dus ontstaat er geen wens om het te willen kopen!
Een klant geeft pas ergens geld aan uit, wanneer ze het voordeel ervan voor haarzelf begrijpt. Als je over een hydraterende crème of behandeling vertelt en uitlegt dat deze de huid weer sterker en gezonder maakt. En dat ze dit gaat zien aan een gezondere gloed van haar huid. Dat de huid er een betere weerstand van krijgt, dat eventuele schilfertjes en droogtelijntjes erdoor verminderen en een eventueel trekkerig gevoel gaat afnemen. Dan begrijpt de klant het voordeel van zo’n product of behandeling.
Dit zijn jouw ‘verkoopargumenten’ die een klant beoordeelt om te bepalen of het iets voor haar is. Hierop kan ze een koopbeslissing nemen. Als schoonheidsspecialist is het dus van belang dat je leert adviseren in resultaten van je behandelingen en producten. Dit vraagt wat oefening maar als je dit onder de knie hebt, ben je beter in staat een advies te geven, waardoor een klant denkt: ‘dat is wat ik wil’ of ‘dat is wat ik nodig heb’ en dus ‘ja’ zegt tegen de door jou geadviseerde behandeling of het product.
info@uwcarecoach.nl Ga terug naar Care Coaching Kennis