In de eerste plaats zijn potentiële klanten de consumenten die passen bij je aanbod, de merken en behandelingen die je gekozen hebt. Daarmee richt jij je op een bepaalde groep klanten, oftewel je doelgroep.
Realiseer jij je dat, elk mens, man en vrouw, jong en oud, voordelen kan hebben van een bezoek aan jouw salon? Misschien niet direct maar misschien wel later. Wanneer jij je bijvoorbeeld richt op anti-aging zal je vooral klanten binnen krijgen in de leeftijd tussen 30 en 60 jaar die daar gericht voor komen.
Wanneer deze klanten dochters, zussen en andere vrouwen kennen, en ze voelen zich goed behandeld door jou, de schoonheidsspecialist, dan is de kans heel groot dat zij positief over je praten tegen andere mensen.
Met ‘goed behandelen’ bedoel ik dan niet alleen de behandeling zelf maar ook het bijbehorende advies voor thuis en de manier, waarop je de klant als mens ‘behandelt’.
Realiseer jij je ook dat iedereen die jij ontmoet een mogelijke potentiële klant kan zijn, mits je enthousiast praat over je beroep en je er verzorgd uitziet als een voorbeeld voor je beroep?
Negeer mensen niet die niet direct tot je doelgroep lijken te horen. Ook zij hebben latente behoeften die je zou kunnen invullen voor hen. De klant die voor ‘ontspanning’ komt, roept bij veel vakgenoten een negatief gevoel op. Maar, wanneer je die klant, zonder morren, die ontspannende behandeling geeft, krijgt ze vertrouwen in jou. Hierdoor wordt het gemakkelijker om ook deze klant te attenderen op de mogelijkheden die jij biedt in je salon. Bied deze klant na de ontspannende behandeling aan om haar huid eens te analyseren. Of, geef haar de mogelijkheid om vragen te stellen over haar huid en schoonheid. Je zult verbaasd zijn over de mogelijkheden die je krijgt bij zo’n klant als ze zich gewenst en welkom voelt bij jou!
Care Coaching Ga terug naar Care Coaching Kennis