Veel schoonheidsspecialisten werken alleen in hun eenmanszaak. Dat heeft natuurlijk voordelen want je hoeft met niemand anders dan met je klanten rekening te houden.
Tegelijkertijd schuilt er ook een gevaar in het alleen werken. Je wordt gemakkelijk bedrijfsblind oftewel, je kunt na een tijdje niet meer objectief en kritisch kijken naar je eigen zaak. Je went aan allerlei zaken zodat je je niet bewust bent van de zwakke plekken. Dit noemen we ook wel ‘bedrijfsblindheid’ of ‘blinde vlekken’. Bovendien is het een eigenschap van de mens om vooral vanuit zichzelf te denken en te kijken. En hierdoor kun je behoorlijk wat omzetkansen missen.
Klein voorbeeld: Wanneer je altijd een bepaalde hoek gebruikt om spullen neer te leggen om later op te ruimen, wen jij zelf aan het aanzien van zo’n plek. Voor jou valt het al snel niet meer op dat het daar eigenlijk een rommeltje is. De klanten zien deze plek natuurlijk ook en de vraag is of je wel wilt dat de klant het zo ziet want alles wat de klant waarneemt (bewust of onbewust) laat een indruk op haar achter en is die indruk wel altijd positief? Ziet de klant een omgeving die professioneel op haar overkomt? Dat is natuurlijk wel wat je wilt maar wanneer jezelf gewend bent aan het rommelhoekje valt het je niet meer op.
Check eens voor je zelf en in je eigen werkomgeving wat de klant nu eigenlijk ziet. Kijk als het ware eens door de ogen van de klant naar je werkomgeving.
Al coachend is dit één van de onderdelen in het coaching traject, het checken van de zaak op presentatie, hygiëne en sfeer. Meestal zijn de missers die ik dan zie, niet of zelfs nooit opgevallen bij de betreffende specialiste ik krijg dan meestal oooooh jaaa…. heb ik nooit aan gedacht….
Wat ziet de klant wanneer ze binnenkomt in je bedrijf? En wat ziet de klant wanneer hij of zij plaatsneemt in de behandelstoel?
Ik zie regelmatig dat het uitzicht voor de klant vanuit de behandelstoel niet echt nieuwsgierigheid oproept en dus zeker geen koopwens. Ze kijken vaak naar een kapstok, een lege muur of, nog erger, een klok…….
Kijk door de ogen van een klant naar je bedrijf. Zorg dat ze vanaf het moment van binnenkomst direct nieuwsgierig gemaakt wordt naar wat je allemaal te bieden hebt.
Een mooie sfeerfoto met bloemen is leuk maar een showcard of poster van je merk of van een nieuw product doet veel meer! Wanneer de naam van je merk(en) getoond wordt via showmateriaal neemt de klant dit (onbewust) op en wordt de naamsbekendheid groter voor haar. In de psychologie wordt dit ook wel een breinpositie genoemd. Hoe vaker de klant je merknamen hoort en ziet, hoe lager de koopdrempel wordt. Onbekend is onbemind is een veel gehoord spreekwoord en dat gaat in je zaak zeker op! Benut je merknaam en noem je merk zo vaak als mogelijk is om de merkbekendheid bij je klant te vergroten waardoor je de aankoopdrempel verlaagt.
Volgende week deel 2 over bedrijfsblindheid en automatismen.
Marja Wiersema
info@uwcarecoach.nl Ga terug naar Care Coaching Kennis